Waarom mindfulness?

Heb je vaak en chronische pijnklachten? Rugklachten, migraine, hoge bloeddruk en andere lichamelijke klachten? Mindfulness based stress reduction is juist ontwikkeld voor mensen met (chronische pijnklachten) en voor het eerste was toegepast in de pijnkliniek van de universiteit van Massachusetts.

Of je meer last hebt van de meer geestelijke of emotionele klachten zoals overspannend, burn-out, slapeloosheid, depressieve klachten? Ben je altijd moe omdat je zoveel moet? Ben je altijd maar aan het piekeren? Of heb je het gevoel dat je wordt geleefd en niet aan jezelf toekomt? Ook daarvoor is mindfulness uitstekend geschikt.

Mindfulness helpt niet alleen de mensen die aan het genezen zijn van hun ziekte, hun leven weer oppakken of terug naar het arbeidsproces. Door dagelijks mindful bezig te zijn en met aandacht ons welzijn te vergroten, kunnen we preventief aan onze lichamelijke of geestelijke klachten werken.

Maar ook als er geen specifieke klachten zijn dan kan het beoefenen van mindfulness of aandacht de kwaliteit van het leven verbeteren. Dit is te bereiken door aandacht te hebben voor jezelf, je open te stellen en op nieuwe manier naar je eigen patronen te kijken. Mindfulness/ aandacht verbetert niet alleen de lichamelijke weerstand maar ook de veerkracht voor het leven. Aandacht is vooral effectief en zinvol gebleken voor mensen die moeilijke periode meemaken.